Feiten en cijfers

Consumptie van kip

Consumptie per persoon:

We zijn in Nederland gek op kip. Per persoon eten we in Nederland jaarlijks ruim 22 kilo pluimveevlees waarvan meer dan 18 kilo kip. De supermarkt is de favoriete plek om kip te kopen. Slechts 10% wordt ergens anders gekocht (zoals bij de poeliers, slagers en dergelijke).

 

Aandeel in % van de verschillende vleessoorten in de vleesconsumptie (bron LEI, 2016)

 

Waarom kip?

Dat zo veel mensen kiezen voor kip heeft te maken met het goede imago van kip. In vergelijking met veel andere vleessoorten, vis en vleesvervangers scoort kip bijvoorbeeld erg goed op “het is lekker”, “eenvoudige bereiding” en “past bij veel gerechten”.

 

Soortaandelen

Als we dan kip eten in Nederland dan eten we het liefst filet. Als we kijken naar de omzet (in euro) van voorverpakte kip, is kipfilet zo’n 61% van de omzet in voorverpakte kip. Dat betekent dat van het vlees dat wordt geproduceerd veel kipfilet in Nederland wordt verkocht maar dat voor de andere delen, zoals de bouten, vleugels, organen, etc. andere markten moeten worden gevonden. Deze worden dan ook veel geëxporteerd. 


De verdeling hiervan verandert. Zo is de laatste jaren een stevige groei te zien in de afzet van dijvlees  binnen Nederland. Van 2015 tot 2017 zelfs van 3% naar 7%.

 

Aandeel in marktconcepten

De Nederlandse vleeskuikensector produceert veel verschillende marktconcepten, zoals ook te zien is in de winkel. Van gangbare kip, tot biologisch en alles daar tussenin, de sector biedt de consument een ruime keus.


In de verkoop van kip in Nederland is een duidelijke trend zichtbaar. Vooral in de verkoop van scharrelvlees is er een forse groei. Deze is in de periode van 2010 tot 2016 toegenomen van zo’n 4 tot 16%. Het aandeel biologisch blijft klein en groeide tot 3,3% in 2016.

 

Verkopen voorverpakte kip van diverse marktconcepten (in %)

 

 

 2010201120122013201420152016
TOTAAL SCHARREL3,6%5,0%7,2%10,7%12,2%13,6%16,2%
TOTAAL BIOLOGISCH2,0%2,2%2,5%2,7%2,8%3,1%3,3%
NIEUWE KIPCONCEPTEN0,0%0,0%0,0%0,0%1,9%13,7%PM *
GANGBAAR94,4%92,8%90,3%86,6%83,1%69,6%PM *

* Op dit moment kan voor 2016 nog geen splitsing worden gemaakt tussen de verkoop van gangbare kip en de nieuwe kip concepten. Maar gezegd kan worden dat inmiddels de meeste retailers volledig zijn overgestapt op een nieuw kipconcept (zoals "Nieuwe Kip", "Nieuwe Standaard Kip" of "Kip met Pluimgarantie"). Het percentage voorverpakte kip afkomstig uit een nieuw kipconcept is enorm gestegen en ligt nu boven de 75% (dit is een inschatting).

 

Bekijk meer pagina's over feiten en cijfers