Feiten en cijfers

Consumptie van kip

Consumptie per persoon:

We zijn in Nederland gek op kip. Per persoon eten we in Nederland jaarlijks ruim 22 kilo pluimveevlees waarvan meer dan 18 kilo kip. De supermarkt is de favoriete plek om kip te kopen. Slechts 10% wordt via andere kanalen verkocht (zoals bij de poeliers, slagers en dergelijke).

 

Aandeel in % van de verschillende vleessoorten in de vleesconsumptie (bron LEI, 2016)

 

Waarom kip?

Dat zo veel mensen kiezen voor kip heeft veel te maken met het positieve imago dat het heeft. Ten opzichte van veel andere vleessoorten, vis en vleesvervangers scoort kip bijvoorbeeld erg goed op “het is lekker”, “eenvoudige bereiding”  en “past bij veel gerechten”.

 

Soortaandelen

Als we dan kip eten in Nederland dan eten we het liefst filet. Zo’n 62% van de kip die voorverpakt wordt verkocht is kipfilet. Dat betekent dat van het vlees dat wordt geproduceerd verhoudingsgewijs veel kipfilet in Nederland wordt afgezet maar dat voor de andere delen, zoals de bouten, vleugels,  organen, etc. andere afzetmarkten moeten worden gevonden. Deze worden dan ook veel geëxporteerd. 

 

De verdeling in deze soortaandelen is niet statisch. Zo is de laatste jaren een stevige groei waarneembaar in de afzet van dijvlees. Van 2015 op 2016 zelfs van 3% naar 6%.

Aandeel in marktconcepten

De Nederlandse vleeskuikensector produceert veel verschillende marktconcepten, zoals wel te zien is in het winkelschap. Van gangbare kip, tot biologisch en alles daar tussenin, de sector biedt de consument een ruime keus.

 

In de verkopen van voorverpakte kip in Nederland is een duidelijke trend zichtbaar. Met name in de verkopen van scharrelvlees is sprake van een forse groei. Deze is in de periode van 2010 tot 2016 toegenomen van zo’n 4 tot ruim 16 %. Het aandeel biologisch blijft klein en groeit in absolute zin marginaal tot 3,3% in 2016.

 

In 2013 hebben de Nederlandse supermarkten besloten om op termijn als basis in het schap alleen nog kip te verkopen die voldoet aan de eisen van “Kip van Morgen”. Sinds 2014 hebben de eerste supermarkten hier invulling aan gegeven. Omdat het niet mogelijk is om van de ene op de andere dag over te stappen op een nieuw kip-concept is de afzet van deze concepten stap voor stap toegenomen. In de onderstaande tabel worden ze de “nieuwe kipconcepten genoemd”.

 

Verkopen voorverpakte kip van diverse marktconcepten (in %)

 

 

 2010201120122013201420152016
TOTAAL SCHARREL3,6%5,0%7,2%10,7%12,2%13,6%16,2%
TOTAAL BIOLOGISCH2,0%2,2%2,5%2,7%2,8%3,1%3,3%
NIEUWE KIPCONCEPTEN0,0%0,0%0,0%0,0%1,9%13,7%PM *
GANGBAAR94,4%92,8%90,3%86,6%83,1%69,6%PM *

* Op dit moment kan voor 2016 nog geen splitsing worden gemaakt tussen de verkopen aan gangbare kip en de nieuwe kip concepten. Maar gezegd kan worden dat inmiddels de meeste retailers volledig zijn overgestapt op een nieuw kipconcept (zoals "Nieuwe Kip", "Nieuwe Standaard Kip" of "Kip met Pluimgarantie"). Het percentage voorverpakte kip afkomstig uit een nieuw kipconcept is enorm gestegen en ligt nu boven de 70% (dit is een inschatting).

 

Bekijk meer pagina's over feiten en cijfers