Consumptie van kip

Feiten en cijfers

Consumptie van kip

Consumptie per persoon:

We zijn in Nederland gek op kip. Per persoon aten we in 2020 gemiddeld 22,9 kilo pluimveevlees, waarvan meer dan 20 kilo kip. De supermarkt is de favoriete plek om kip te kopen. In de toekomst zal de consumptie van kip op wereldwijde schaal alleen nog maar toenemen. Supermarkten hebben zich als doel gesteld om in 2023 alleen nog maar kip in Nederlandse supermarkten te verkopen die zijn gehouden onder een Beter Leven Ster keurmerk.

 

 

De huidige consumptie van kippenvlees ligt redelijk in lijn met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

 

 

 

Waarom kip?

Dat zo veel mensen kiezen voor kip heeft te maken met het goede imago van kip. In vergelijking met veel andere vleessoorten, vis en vleesvervangers scoort kip bijvoorbeeld erg goed op “het is lekker”, “eenvoudige bereiding” en “past bij veel gerechten”.

 

Soortaandelen

Als we dan kip eten in Nederland dan eten we het liefst borstfilet of dijfilet. Als we kijken naar de omzet (in euro) van voorverpakte kip, is kipfilet verreweg het meerendeel van de omzet in voorverpakte kip. Dat betekent dat van het vlees dat wordt geproduceerd veel kipfilet in Nederland wordt verkocht, maar dat voor de andere delen, zoals de bouten, vleugels, organen, etc. andere markten moeten worden gevonden. Deze worden dan ook veel verhandeld binnen de eigen interne markt. Ook de delen die in Nederland niet graag worden gegeten, zoals looppootjes, orgaanvlees en vleugeltips, worden ge-expoteerd naar derde landen waar dit als delicatesse op het menu staat.

 


 

 

Voedingsstoffen

Vlees van kip en gevogelte is, afhankelijk van het soort gevogelte, rijk aan vitamine B6 en de mineralen fosfor en seleen. Het is een bron van vitamine B2 en het mineraal koper. Daarnaast levert het vitamine B1 en B12, maar duidelijk minder dan andere vleessoorten, zoals rund- en varkensvlees. Varkensvlees bevat veel meer vitamine B1 en rundvlees veel meer vitamine B12 dan kip. Kippenlever is rijk aan vitamine A.

Kippenvlees en vlees van gevogelte bevat van nature eiwit en vet. Er zitten geen koolhydraten in. Wel kunnen er als gevolg van bereiden, bijvoorbeeld paneren (schnitzel, kipnuggets, kipburger), koolhydraten aan het vlees worden toegevoegd. Het vet van kip bevat ongeveer 25% minder verzadigd vet dan rund- en varkensvlees. Verzadigd vet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Alleen kip met vel zoals kippenpoten bevat duidelijk meer vet en dus meer verzadigd vet. Kip- en kalkoenfilet is mager vlees. Deze leveren ook minder calorieën.

 

Bekijk meer pagina's over feiten en cijfers